Algemene Verkoop-, Leverings- en Betalingsvoorwaarden van de besloten vennootschap met beperkte aansprakelijkheid Van Keulen Kooien (Interieurbouw) Nijverdal B.V., gevestigd te Nijverdal (gemeente Hellendoorn).
Artikel 1: begripsbepaling
1. In deze voorwaarden wordt de besloten vennootschap met beperkte aansprakelijkheid Van Keulen Interieurbouw Nijverdal B.V., statutair gevestigd te Nijverdal, kantoorhoudende te Nijverdal, aangeduid als leverancier.
2. In deze voorwaarden wordt degene aan wie leverancier zaken verkoopt en/of levert, alsmede in wiens opdracht en voor wiens rekening leverancier werkzaamheden verricht, aangeduid als afnemer.
Artikel 2: toepasselijkheid
1. Deze algemene voorwaarden zijn van toepassing op alle aanbiedingen en op alle overeenkomsten tot uitvoering van werk, hoe ook genaamd, daaronder begrepen aanneming van werk, alsmede overeenkomsten van koop en verkoop, door leverancier gedaan of aangegaan.
2. Van het in deze algemene voorwaarden bepaalde kan slechts worden afgeweken indien zulks uitdrukkelijk en schriftelijk is overeengekomen.
3. De algemene voorwaarden of andere voorwaarden van afnemer zijn niet van toepassing. Dit is alleen anders indien de toepasselijkheid van de voorwaarden van afnemer door leverancier uitdrukkelijk schriftelijk is aanvaard en voor zover de voorwaarden van afnemer niet in strijd komen met het in de voorwaarden van leverancier bepaalde; alsdan is slechts het bepaalde in de voorwaarden van leverancier van toepassing. Enig andersluidend beding in de voorwaarden van afnemer kan aan het voorgaande niet afdoen.
Artikel 3: aanbiedingen
1. Alle aanbiedingen zijn geheel vrijblijvend. Een door leverancier gedane aanbieding bindt leverancier derhalve op geen enkele wijze, tenzij in de aanbieding zelf schriftelijk anders is aangegeven.
2. Voor aanbiedingen welke zijn gebaseerd op de door afnemer verstrekte gegevens, afbeeldingen, tekeningen e.d., geldt dat leverancier van de juistheid van deze verstrekte gegevens, afbeeldingen, tekeningen e.d., mag uitgaan.
3. De gegevens welke staan vermeld in door leverancier verstrekte catalogussen, afbeeldingen, tekeningen e.d., zijn niet bindend, tenzij partijen schriftelijk anders zijn overeengekomen.
4. Producten worden aangeboden en geleverd met inachtneming van de gebruikelijke richtlijnen en normen met betrekking tot ontwerp, berekening en montage, waarbij leverancier geen enkele aansprakelijkheid en/of verantwoordelijkheid aanvaardt voor de mogelijke onjuistheid en/of onvolledigheid van de door afnemer verstrekte informatie, specificaties, tekeningen, berekeningen en/of overige gegevens. Geringe maatverschillen en/of ten behoeve van een goede uitvoering gewenste ondergeschikte wijzigingen in constructie of onderdelen, blijven voorbehouden en kunnen geen grond en/of reden voor afnemer vormen om ontbinding van de overeenkomst en/of schadevergoeding te vorderen.
5. Aanbiedingen, afbeeldingen, specificaties, tekeningen, berekeningen, maatopgaven, beschrijvingen, ontwerpen en/of andere door leverancier ter beschikking gestelde of verstrekte documenten, blijven te allen tijde eigendom van leverancier.
Artikel 4: rechten van industriële en intellectuele eigendom
Tenzij anders overeengekomen is, behoudt leverancier de auteursrechten, alsmede alle overige rechten van intellectuele of industriële eigendom op de door haar verstrekte ontwerpen, schetsen, afbeeldingen, tekeningen, modellen, programmatuur en offertes. Deze stukken blijven haar eigendom en mogen zonder haar uitdrukkelijke toestemming niet worden gekopieerd, aan derden getoond of op andere wijze worden gebruikt, ongeacht of afnemer daarvoor kosten in rekening zijn gebracht.
Artikel 5: adviezen, ontwerpen en materialen
1. Door leverancier verstrekte informatie en adviezen zijn slechts van algemene aard en vrijblijvend.
2. Leverancier aanvaardt geen verantwoordelijkheid voor een door of namens afnemer uitgewerkt ontwerp, noch voor eventuele adviezen naar aanleiding van dat ontwerp. Voor de functionele geschiktheid van de door afnemer voorgeschreven materialen is afnemer zelf verantwoordelijk. Onder functionele geschiktheid wordt verstaan de geschiktheid van het materiaal of het onderdeel voor het doel waarvoor het volgens het ontwerp van afnemer is bestemd.
3. Voor de door leverancier zelf gemaakte ontwerpen neemt deze de verantwoordelijkheid op zich, zulks onverminderd het bepaalde in art. 13.
4. In geval van opdracht neemt leverancier bij ontwerpen die niet door of namens haar zijn gemaakt, alleen de verantwoordelijkheid op zich voor de vervaardiging overeenkomstig de opdracht en voor de deugdelijkheid van de gebruikte materialen voor zover deze materialen niet door afnemer zijn voorgeschreven, zulks onverminderd het bepaalde in art. 13. Afnemer is bevoegd niet door hem voorgeschreven materialen voor verwerking door derden te laten onderzoeken. De daaraan verbonden kosten komen voor zijn rekening. Na verwerking van de materialen of onderdelen kan afnemer zich er niet op beroepen dat het gebruikte materiaal functioneel niet geschikt is, noch op andere gebreken in het materiaal die hij redelijkerwijs bij een onderzoek had kunnen ontdekken.
5. Wenst afnemer bij de opdracht de verantwoordelijkheid voor het door of namens hem gemaakte ontwerp aan leverancier over te dragen, dan behoeft deze de verantwoordelijkheid niet te aanvaarden. Aan leverancier dient voldoende tijd te worden gelaten om over deze overdracht een beslissing te nemen. Leverancier dient daarbij de gelegenheid te hebben het gehele ontwerp te bestuderen en na te rekenen en daartoe dient afnemer hem alle gegevens en bescheiden die daartoe noodzakelijk of dienstig zijn te verstrekken.
6. Van leverancier kan niet worden gevergd dat hij het in artikel 5 lid 5 genoemde onderzoek kosteloos verricht, tenzij reeds uit de offerteaanvraag is gebleken dat afnemer de verantwoordelijkheid op leverancier wil overdragen.
7. Leverancier aanvaardt nimmer enige verantwoordelijkheid voor onderdelen en/of materialen die door afnemer zelf ter beschikking zijn gesteld of door deze zijn voorgeschreven.
Artikel 6: totstandkoming overeenkomst
1. Een overeenkomst, hoe ook genaamd, komt eerst tot stand als leverancier de opdracht heeft aanvaard, danwel schriftelijk heeft bevestigd. Aanvaarding kan ook blijken uit het feit dat leverancier uitvoering geeft aan de overeenkomst.
2. Overeenkomsten met ondergeschikte personeelsleden van leverancier binden deze laatste niet voor zover deze niet door haar schriftelijk zijn bevestigd. Als ondergeschikt personeel zijn in dit verband te beschouwen alle werknemers en medewerkers die geen procuratie hebben.
Artikel 7: (af)levering en risico-overdracht
1. Opgegeven levertijden kunnen nimmer worden beschouwd als fatale termijnen, tenzij uitdrukkelijk schriftelijk anders overeengekomen. Bij niet tijdige levering dient afnemer derhalve leverancier schriftelijk in gebreke te stellen en een redelijke nadere termijn voor levering te stellen. Overschrijding van de levertijd kan slechts aanleiding geven tot schadevergoeding indien schriftelijk overeengekomen, één en ander onverminderd het bepaalde in art. 14 lid 1.
2. De levering van de zaken geschiedt franco op de plaats van bestemming in Nederland, tenzij uitdrukkelijk en schriftelijk anders is overeengekomen.
3. Leverancier heeft het recht een order in gedeelten uit te voeren in die zin dat de zaken naarmate zij gereed zijn aan afnemer geleverd worden. Alsdan is leverancier gerechtigd de reeds geleverde zaken onmiddellijk aan afnemer te factureren en afnemer gehouden deze facturen te voldoen.
4. Indien afnemer in gebreke blijft de zaken in ontvangst te nemen, waaronder tevens wordt begrepen het verrichten van alle handelingen die redelijkerwijs van hem kunnen worden verlangd teneinde leverancier tot aflevering in staat te stellen, is leverancier, te harer keuze, nadat zij afnemer schriftelijk in gebreke heeft gesteld en een uiterste termijn heeft gesteld en afnemer de gestelde termijn heeft laten verstrijken zonder de op hem rustende verbintenis alsnog na te komen, gerechtigd, zulks onverminderd het recht van leverancier op schadevergoeding:
a. de zaken voor rekening en risico van afnemer op te slaan, in welk geval leverancier geacht moet worden aan haar verplichtingen uit hoofde van de overeenkomst volledig te hebben voldaan;
b. de zaken deze na schriftelijke ingebrekestelling voor en namens afnemer te (doen) verkopen onder de verplichting de opbrengst aan afnemer uit te keren, onder aftrek van de aan leverancier toekomende vorderingen, opslagkosten daaronder begrepen;
c. de overeenkomst, geheel danwel gedeeltelijk, te ontbinden zonder dat hiertoe rechterlijke tussenkomst vereist is, zulks onverminderd het recht van leverancier op schadevergoeding.
5. Het risico waar het de te leveren zaken betreft, gaat over op afnemer zodra de zaken ter plaatse van bestemming uit het transportmiddel zijn geladen.
6. Indien afnemer verzoekt de levering van zaken op andere dan gebruikelijke wijze te doen plaatsvinden, komen de hieraan verbonden kosten voor rekening van afnemer.
7. Eventuele retourzendingen aan leverancier dienen franco, aan een door leverancier aan te geven adres en plaats en onder schriftelijke opgave van redenen te geschieden. In geval van niet inachtneming van de voorwaarden als in de vorige volzin aangegeven, is leverancier gerechtigd retourzendingen weigeren, respectievelijk op kosten van afnemer te retourneren. Retourzendingen geschieden voor rekening en risico van afnemer.
Artikel 8: overmacht
Tekortkomingen zijdens leverancier welke hun oorzaak vinden in de volgende omstandigheden, kunnen niet aan leverancier worden toegerekend in de zin van art. 6:75 BW:
- gebrek aan grondstoffen;
- bedrijfs- of vervoersstoringen van welke aard ook;
- werkstaking;
- uitsluiting;
- werkstakingen;
- gebrek aan personeel;
- quarantaine;
- epidemieën;
- staat van beleg;
- oorlog;
- niet presteren door derden door leverancier ingeschakeld;
- belemmeringen veroorzaakt door maatregelen, wetten of besluiten van internationale, nationale of regionale (overheids) instanties, daaronder begrepen import- of handelsverboden;
- het niet of niet tijdig voldoen door leveranciers en/of onderaannemers van leverancier aan hun verplichtingen;
- brand;
- het verloren gaan van de te verwerken materialen.
Genoemde omstandigheden behelzen geenszins een limitatieve opsomming. In geval van een tekortkoming zijdens leverancier als hiervoor bedoeld, is afnemer niet gerechtigd nakoming en/of schadevergoeding van leverancier te vorderen. Ook is afnemer in geval van tekortkoming zijdens leverancier als hiervoor bedoeld, niet gerechtigd de overeenkomst waaruit de geschonden verbintenis voortvloeit, te ontbinden.
Artikel 9: omvang van het aangenomen werk
1. Afnemer zorgt ervoor dat de vergunningen, ontheffingen en soortgelijke beschikkingen die noodzakelijk zijn om het werk uit te voeren, tijdig verkregen zijn.
2. In de overeengekomen prijs van aangenomen werken is niet begrepen ( tenzij schriftelijk anders overeengekomen):
a. hak-, breek-, metsel-, timmer-, stucadoors-, schilders-, behangers-, herstel- of ander bouwkundig werk van welke aard ook, noch de kosten van aansluitingen op het hoofdbuizennet der riolering, van gas of water of op het elektriciteitsnet;
b. de meerdere hulp voor het versjouwen van die delen welke niet door leverancier zelf te behandelen zijn, alsmede de hiertoe benodigde hijs- of hefwerktuigen en takels;
c. het treffen van maatregelen ter voorkoming van schade aan op of nabij het werk aanwezige zaken;
d. de extra kosten van afvoer samenhangend met de aard van het af te voeren materiaal zoals in geval van gevaarlijke bouwstoffen en/of chemisch afval.
Artikel 10: wijzigingen in het aangenomen werk
1. Alle wijzigingen in het aangenomen werk, hetzij door bijzondere opdracht van afnemer, hetzij als gevolg van wijziging in het ontwerp of veroorzaakt doordat de verstrekte gegevens niet overeenstemmen met de werkelijke uitvoering van de bouw, of doordat van geschatte hoeveelheden wordt afgeweken, behoren wanneer daaruit meerdere kosten ontstaan, beschouwd te worden als meerwerk.
2. Meerwerk zal worden berekend op basis van de prijsbepalende factoren die gelden op het moment dat het meerwerk wordt verricht.
Artikel 11: werkomstandigheden en montage
1. De levering van zaken en het verrichten van de werkzaamheden, daaronder begrepen montage, wordt geacht te kunnen geschieden onder normale werkomstandigheden en gedurende voor leverancier geldende normale werkuren. Indien de werkzaamheden, geheel of ten dele plaats moeten vinden buiten de normale werkuren, worden de toeslagen zoals vermeld in artikel 3 lid 6 in rekening gebracht.
2. Afnemer dient ervoor zorg te dragen dat leverancier de werkzaamheden, ongestoord kan verrichten. In dit verband dient afnemer onder meer zorg te dragen voor:
a. de aanwezigheid van gas, water en electriciteit (licht- en krachtstroom) op de plaats danwel in de ruimte waarin de werkzaamheden moeten worden verricht;
b. het schoon, droog en voldoende verwarmd zijn der werkruimten;
c. het met daartoe geschikte transportmiddelen (zoals liften, pallettrucks e.d.) naar de montageplaats vervoerd kunnen worden van de zaken;
d. het niet door andere werkzaamheden, zoals met name ook van derden, verhinderd worden van het transport binnen het betreffende gebouw, noch van de montage;
e. het beschikbaar zijn van droge afsluitbare opslagruimtes ten behoeve van (nog) niet gemonteerde zaken, materialen en gereedschappen;
f. het tijdig en op de juiste wijze verricht zijn van werkzaamheden die niet door leverancier worden verricht, zoals elektriciens-, hak-, breek-, metsel-, betonstucadoors- en schilderswerk.
3. Het met de montage belaste personeel beperkt zich tot het monteren van het door leverancier geleverde materiaal en/of het materiaal dat in de opdracht is inbegrepen.
4. Voor buiten de opdracht vallend werk, daaronder begrepen montagewerk, werkzaamheden welke niet voorzien en/of overeengekomen doch wel noodzakelijk zijn voor correcte uitvoering van de overeenkomst en door afnemer gewenste bijkomstige of aanvullende werkzaamheden, is leverancier niet aansprakelijk. De hieraan verbonden kosten, daaronder begrepen noodzakelijke extra reis- en verblijfkosten die niet zijn inbegrepen in de overeengekomen prijs, zijn voor rekening van afnemer.
5. Wanneer de montage door niet aan leverancier toe te rekenen oorzaken niet geregeld en zonder onderbreking kan geschieden of op andere wijze wordt vertraagd, is leverancier gerechtigd de daaruit voortvloeiende meerkosten aan afnemer in rekening te brengen tegen het opdat moment geldende tarief.
6. Afnemer dient bij het gereedkomen van de werkzaamheden aanwezig te zijn en te controleren of de werkzaamheden naar behoren zijn vervuld.
7. Reclames na vertrek van het montagepersoneel betreffende de uitvoering van het werk of de duur daarvan worden niet in behandeling genomen, tenzij afnemer aantoont dat hij een gebrek redelijkerwijs niet heeft kunnen ontdekken op het moment dat de werkzaamheden waren voltooid. In dat geval dient afnemer binnen 8 dagen na ontdekking van het gebrek schriftelijk bij leverancier te reclameren en deze de gelegenheid te bieden een eventueel gebrek te herstellen. Afnemer zal dienen aan te geven wat het gebrek is en wanneer en op welke wijze hij het gebrek heeft geconstateerd.
Artikel 12: oplevering
1. Een werk wordt als opgeleverd beschouwd:
a. wanneer leverancier hetzij schriftelijk hetzij mondeling aan afnemer kennis heeft gegeven van de voltooiing van het werk en deze het werk heeft goedgekeurd;
b. 8 dagen nadat leverancier schriftelijk aan afnemer heeft medegedeeld dat het werk voltooid is en afnemer heeft nagelaten het werk binnen die termijn op te nemen;
c. bij ingebruikneming van het werk door afnemer, met dien verstande dat door de ingebruikneming van een gedeelte van het werk dat gedeelte als opgeleverd wordt beschouwd.
2. Kleine gebreken welke kunnen worden hersteld binnen 30 dagen na oplevering zullen de oplevering niet in de weg staan.
3. Bij onthouding van goedkeuring aan het werk welke de oplevering in de weg staat, is afnemer verplicht hiervan schriftelijk mededeling te doen aan leverancier, onder opgave van redenen.
4. Indien enig onderdeel door niet aan leverancier toe te rekenen oorzaak niet tegelijkertijd met de oplevering kan worden geleverd zal de oplevering toch kunnen geschieden. Hiermede zal met de betaling en in voorkomend geval de garantiebepalingen echter rekening gehouden kunnen worden.
Artikel: 13: garantie
1. Afnemer kan geen andere en niet meer rechten of garantieaanspraken doen gelden, dan die voortvloeiend uit garantieverplichtingen die derden op zich hebben genomen terzake van de door leverancier geleverde zaken.
2. Indien afnemer echter, zonder voorafgaande uitdrukkelijke en schriftelijke toestemming van leverancier, reparaties en/of wijzigingen aan de zaken heeft uitgevoerd of doen uitvoeren, vervalt elke garantieverplichting.
Artikel 14: aansprakelijkheid
1. Leverancier is nimmer gehouden tot betaling van enigerlei schadevergoeding aan afnemer en anderen (behoudens opzet of grove schuld van leverancier, waarvan het bewijs rust op afnemer).
2. Afnemer vrijwaart leverancier voor alle aanspraken van derden die deze derden terzake van de uitvoering van de overeenkomst instellen tegen leverancier. Afnemer is gehouden leverancier schadeloos te stellen voor alle kosten, schade e.d. die uit een rechtsvordering van derden voor leverancier kunnen ontstaan.
3. Leverancier, haar personeel en anderen door leverancier ingeschakeld, zijn nimmer jegens afnemer en derden aansprakelijk voor schade ontstaan bij, door of tijdens de werkzaamheden bij afnemer, welke het gevolg is van schuld of nalatigheid van leverancier, haar ondergeschikten of hulppersonen, tenzij en voorzover leverancier daarvoor verzekerd is, zulks onverminderd het bepaalde in artikel 14 lid 6.
4. Voor schade veroorzaakt door opzet en/of grove schuld van hulppersonen is leverancier nimmer aansprakelijk.
5. In elk geval vervalt iedere aanspraak tegen leverancier, haar personeel of anderen door haar ingeschakeld, twaalf maanden na het ontstaan van de schade of een begin van schade, zulks onverminderd het bepaalde in art. 17 lid 2.
6. De aansprakelijkheid van leverancier is in alle gevallen beperkt tot het bedrag dat in het desbetreffende geval uit hoofde van de door haar afgesloten aansprakelijkheidsverzekering voor bedrijven wordt uitbetaald, vermeerderd met het onder de verzekering toepasselijke eigen risico, met dien verstande dat indien geen uitbetaling ingevolge bedoelde aansprakelijkheidsverzekering plaatsvindt, iedere aansprakelijkheid van leverancier is beperkt tot € 100.000,00 (zegge: honderdduizend Euro) per gebeurtenis/aanspraak of reeks van gebeurtenissen/aanspraken met één en dezelfde schadeoorzaak.
7. Leverancier, haar personeel en anderen door leverancier ingeschakeld is/zijn nimmer aansprakelijk voor immateriële schade, bedrijfsschade en gevolgschade in welke vorm en hoe ook veroorzaakt, daaronder winstderving begrepen. Afnemer dient zich desgewenst tegen deze schade te verzekeren.
8. Leverancier bedingt alle wettelijke en contractuele verweermiddelen, welke zij ter afwering van haar eigen aansprakelijkheid jegens afnemer kan inroepen, mede ten behoeve van haar personeel en anderen door haar ingeschakeld voor wier gedragingen zij ingevolge de wet aansprakelijk zou zijn.
9. Afnemer zal leverancier vrijwaren van elke aanspraak van derden tot schadevergoeding jegens leverancier ter zake van het gebruik van door afnemer toegezonden tekeningen, monsters, modellen of modelplaten of andere zaken respectievelijk gegevens en is aansprakelijk voor alle kosten daaruit voortvloeiende.
10. Afnemer is aansprakelijk voor alle schade tengevolge van verlies, diefstal, brand of beschadiging van de zaken, gereedschappen en materialen van leverancier zodra deze zich op het werk bevinden, één en ander voor zover niet te wijten aan opzet of grove schuld van leverancier.
Artikel 15: schadevergoeding
Afnemer is gehouden leverancier, haar personeel en anderen door haar ingeschakeld, alle schade die zij lijdt of lijden door, bij, tijdens of in verband met de werkzaamheden volledig te vergoeden, ongeacht door wiens opzet, grove schuld dan wel lichte schuld deze schade ontstaat. Slechts wanneer afnemer bewijst, dat schade is ontstaan door eigen opzet of grove schuld van degene wiens schade zou moeten worden vergoed, behoeft afnemer deze schade niet te vergoeden.
Artikel 16: betaling
1. Betaling geschiedt contant ten kantore van leverancier danwel middels storting of door overmaking op een door leverancier aangewezen bank- of girorekening.
2. Tenzij anders overeengekomen zijn de betalingscondities als volgt:
- betaling handelszaken binnen 30 dagen na factuurdatum;
- opgedragen werkzaamheden binnen 30 dagen na factuurdatum
- grotere projecten en aanneming van werk worden middels termijnfacturen in rekening gebracht volgens onderstaande verdeling:
i. 30% van de overeengekomen prijs bij opdracht (termijn)
ii. 60% van de overeengekomen prijs bij levering (termijn)
iii. 10% van de overeengekomen prijs plus eventueel meerwerk bij oplevering (eindfactuur)
Betaling van deze termijn- en eindfacturen dient te geschieden binnen 8 dagen na factuurdatum.
De door de bank danwel girodienst aangenomen valutadatum wordt aangemerkt als betalingsdag.
2. Leverancier heeft te allen tijde het recht om van afnemer te vorderen dat, naar haar oordeel voldoende zekerheid wordt gesteld voor de nakoming van diens verplichtingen. Wordt de door leverancier verlangde zekerheid niet gegeven, om welke reden dan ook, dan is leverancier gerechtigd de nakoming van de op haar rustende verbintenissen op te schorten en/of de overeenkomst ontbonden te verklaren, zonder dat hiertoe rechterlijke tussenkomst vereist is, onverminderd haar rechten op schadevergoeding.
3. Indien afnemer niet tijdig tot betaling overgaat, is hij in verzuim zonder dat een nadere ingebrekestelling vereist is. Alsdan is leverancier gerechtigd de nakoming van de op haar rustende verbintenissen op te schorten, ook indien een fatale leveringstermijn is overeengekomen, zulks onverminderd haar rechten op betaling en schadevergoeding.
4. Afnemer is niet gerechtigd op grond van vermeende non-conformiteit van het geleverde, danwel een gebrek in de prestatie, of om welke andere reden dan ook, de nakoming van zijn betalingsverplichting op te schorten.
5. Alle betalingen zullen zonder enige verrekening of korting geschieden. Afnemer is niet bevoegd een vordering op leverancier aan een derde over te dragen.
6. In geval van niet tijdige betaling worden alle betalingsverplichtingen van afnemer, ongeacht of leverancier ter zake reeds heeft gefactureerd, terstond opeisbaar.
7. De gehele koopprijs of aanneemsom is in elk geval onmiddellijk opeisbaar bij niet stipte betaling van de overeengekomen termijn op de vervaldag, wanneer afnemer in staat van faillissement wordt verklaard, surséance van betaling aanvraagt of zijn ondercuratelestelling is aangevraagd, danwel ten aanzien van hem de voorlopige of definitieve toepassing van de schuldsanering wordt uitgesproken, wanneer enig beslag op de zaken of vorderingen van afnemer wordt gelegd, wanneer deze overlijdt, in liquidatie treedt of wordt ontbonden.
8. Wanneer betaling van een toegezonden factuur niet uiterlijk op de vervaltermijn heeft plaatsgevonden, waarbij onder betaling contante betaling en/of bijschrijving op een door leverancier aangegeven bank- of girorekeningnummer wordt verstaan, is afnemer in verzuim zonder dat een nadere ingebrekestelling vereist is en is afnemer over het alsdan nog openstaande bedrag een rente verschuldigd gelijk aan de herfinancieringsrente die door de Europese Centrale Bank is vastgesteld voor haar meest recente basisherfinancieringstransactie die heeft plaatsgevonden voor de eerste kalenderdag van het betreffende halfjaar, te vermeerderen met zeven procentpunten, te rekenen vanaf de factuurdatum tot aan de dag der algehele voldoening.
9. Afnemer is gehouden aan leverancier alle gerechtelijke en buitengerechtelijke kosten te voldoen indien leverancier als gevolg van non-betaling, danwel niet tijdige of volledige betaling door afnemer, dan wel indien afnemer anderszins zijn verplichtingen voortvloeiend uit de overeenkomst niet nakomt, haar vordering op afnemer ter incasso aan een derde zoals bijvoorbeeld een deurwaarder of advocaat, ter incasso uit handen geeft. Alsdan is afnemer buitengerechtelijke kosten verschuldigd conform laatstelijk geldende incassotarief van de Nederlandse Orde van Advocaten, zulks met een minimum van € 200,00 exclusief BTW.
10. Door afnemer verrichte betalingen worden toegerekend overeenkomstig het bepaalde in art. 6:44 BW
Artikel 17: reclamaties of klachten
1. Afnemer staat in voor juistheid en volledigheid van en is verantwoordelijk voor de door hem aan leverancier verstrekte gegevens. Afnemer dient waar het, in de aanbiedingen van leverancier of wat daarvan ingevolge artikel 3 lid 3 deel uitmaakt, door leverancier verstrekte gegevens, maten, gewichten, kleurechtheid e.d. betreft, rekening te houden met gebruikelijke spelingen, alsmede met kleine wijzigingen in constructies of onderdelen nodig ten behoeve van een goede uitvoering. Afnemer dient rekening te houden met afwijkingen van de omschrijving in de aanbieding of overeenkomst indien en voorzover het gaat om geringe maatverschillen, of ondergeschikte wijzigingen in constructies of onderdelen, ten behoeve van een goede uitvoering van de overeenkomst. Dergelijke afwijkingen kunnen nimmer grond en/of reden voor afnemer vormen om ontbinding van de overeenkomst en/of schadevergoeding te vorderen.
2. Afnemer verliest het recht zich erop te beroepen dat de overeenkomst niet deugdelijk is nagekomen, indien hij niet binnen 10 dagen na nadat hij dit heeft ontdekt of had behoren te ontdekken, leverancier hiervan schriftelijk per aangetekende brief in kennis stelt onder opgave van de aard van de tekortkoming alsmede concrete opgave van de aanspraak die afnemer op grond van de door hem gestelde tekortkoming meent te hebben.
3. In elk geval verliest afnemer het recht zich erop te beroepen dat de overeenkomst niet deugdelijk is nagekomen, indien hij niet uiterlijk binnen een termijn van één jaar na de datum waarop de zaken feitelijk aan hem werden afgegeven, dan wel het werk werd opgeleverd, leverancier hiervan schriftelijk per aangetekende brief onder opgave van de aard van de tekortkoming of gebrek in kennis stelt, tenzij deze termijn niet overeenstemt met een in de overeenkomst opgenomen garantietermijn die in dat geval, zowel voor het geval zij langer of korter is dan de hier genoemde termijn van één jaar, prevaleert.
Artikel 18: prijzen
1. Alle prijzen zijn inclusief B.T.W. en – tenzij uitdrukkelijk en schriftelijk anders overeengekomen – exclusief vervoer en montage.
2. Indien door leverancier een aanbieding is gedaan of een offerte is uitgebracht, gelden de daarin genoemde prijzen gedurende 2 maanden te rekenen vanaf offertedatum. Indien daarna verhogingen optreden of zijn opgetreden in één of meer kosten factoren waarop de prijzen in de aanbieding of offerte is gebaseerd, zoals muntkoersen, fabrikantenprijzen, grondstof- en materiaalprijzen, loon- en transportkosten, belastingen, invoerrechten en andere heffingen van overheidswege, behoudt leverancier zich het recht voor deze verhogingen aan afnemer in rekening te brengen.
Artikel 19: eigendomsvoorbehoud en pandrecht
1. Afnemer wordt slechts onder opschortende voorwaarde eigenaar van de door leverancier geleverde of nog te leveren zaken. Leverancier blijft eigenaar van de geleverde of nog te leveren zaken zolang afnemer de vorderingen van leverancier terzake van de tegenprestatie van de overeenkomst of een gelijksoortige overeenkomst niet betaald heeft. Leverancier blijft tevens eigenaar van de geleverde of nog te leveren zaken zolang afnemer de verrichte of nog te verrichten werkzaamheden uit dergelijke overeenkomsten niet betaald heeft en zolang afnemer vorderingen wegens te kort schieten in de nakoming van zodanige overeenkomsten niet heeft voldaan, waaronder begrepen vorderingen terzake van boete, rente en kosten.
2. Afnemer is, zolang hij bovenstaande vorderingen niet heeft voldaan, niet gerechtigd op de door leverancier geleverde zaken een hypotheekrecht, een pandrecht of een bezitloos pandrecht te vestigen en verbindt zich tegenover derden die daarop een dergelijk recht willen vestigen op eerste verlangen van leverancier te zullen verklaren dat hij niet tot het vestigen van een hypotheek- of pandrecht bevoegd is.
3. Ingeval afnemer enige verplichting uit de overeenkomst met betrekking tot verkochte zaken of uit te voeren werk jegens leverancier niet nakomt, is deze zonder ingebrekestelling gerechtigd de zaken, zowel de oorspronkelijk geleverde als de nieuwe gevormde zaken, terug te nemen. Afnemer machtigt leverancier reeds nu voor alsdan de plaats te betreden waar deze zaken zich bevinden.
4. Leverancier verschaft aan afnemer op het moment dat afnemer aan al zijn betalingsverplichtingen voortvloeiende uit een overeenkomst en soortgelijke overeenkomsten heeft voldaan, de eigendom van de geleverde zaken onder voorbehoud van pandrecht van leverancier, ten behoeve van andere aanspraken die leverancier op afnemer heeft of op enig tijdstip zal hebben. Afnemer zal op eerste verzoek van leverancier zijn medewerking verlenen aan handelingen die in dat kader vereist zijn.
Artikel 20: ontbinding
1. Gehele of gedeeltelijke ontbinding van de overeenkomst vindt plaats door een schriftelijke verklaring van de daartoe gerechtigde. Alvorens afnemer een schriftelijke ontbindingsverklaring tot leverancier richt, zal hij te allen tijde eerst leverancier schriftelijk in gebreke stellen en deze een redelijke termijn gunnen om alsnog haar verplichtingen na te komen dan wel tekortkomingen te herstellen, welke tekortkomingen afnemer dient te melden overeenkomstig het bepaalde in art. 17.
2. Afnemer heeft geen recht de overeenkomst geheel of gedeeltelijk te ontbinden of zijn verplichtingen op te schorten indien hij zelf reeds in verzuim was met de nakoming van haar verplichtingen, alsmede wanneer sprake is van tekortkoming zijdens leverancier als bedoeld in art. 8.
3. Indien leverancier instemt met ontbinding, zonder dat er sprake is van verzuim van haar zijde, heeft zij steeds het recht op vergoeding van alle vermogensschade zoals kosten, gederfde winst en redelijke kosten ter vaststelling van schade en aansprakelijkheid. In geval van gedeeltelijke ontbinding kan afnemer geen aanspraak maken op ongedaanmaking van reeds door leverancier verrichte prestatie en heeft leverancier onverkort recht op betaling voor de reeds door haar verrichte prestaties.
4. Onder elk van de hierna volgende omstandigheden is leverancier gerechtigd de overeenkomst met onmiddellijke ingang ontbonden te verklaren, zonder dat hiertoe enige nadere ingebrekestelling of rechterlijke tussenkomst vereist is en onverminderd de uit het gemene recht voortvloeiende rechten van leverancier:
a. indien surséance van betaling voor afnemer aangevraagd wordt;
b. indien afnemer in staat van faillissement wordt verklaard;
c. indien ten aanzien van afnemer de voorlopige of definitieve toepassing van de schuldsanering wordt uitgesproken;
d. indien afnemer onder curatele wordt gesteld;
e. indien afnemer liquideert, zijn zeggenschap in het bedrijf overdraagt, of overlijdt;
f. indien afnemer in gebreke blijft enige krachtens de overeenkomst op hem rustende verplichting na te komen.
Artikel 21: conversie
Indien en voorzover op grond van redelijkheid en billijkheid of het onredelijk bezwarend karakter op enige bepaling in deze algemene voorwaarden geen beroep kan worden gedaan, dan komt aan die bepaling qua inhoud en strekking een zoveel mogelijk overeenkomstige betekenis toe, zodat daarop wel een beroep kan worden gedaan.
Artikel 22: toepasselijk recht en bevoegde rechter
1. Op overeenkomsten tussen leverancier en haar afnemers is uitsluitend Nederlands recht van toepassing.
2. Alle geschillen, daaronder begrepen incasso, worden in eerste instantie voorgelegd aan de rechtbank te Almelo.
3. Binnen een maand nadat leverancier aan afnemer, die consument is, kenbaar heeft gemaakt dat de zaak aan de rechter zal worden voorgelegd, kan afnemer kenbaar maken dat hij kiest voor de beslechting van het geschil door de wettelijk bevoegde rechter.